2014
Video installation consisting of two works:
— Dialogstück [Dialogue piece] (video (21:16’) with sound)
— How to sleep among wolves 1 (video double projection (22:39'), with sound)
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English
In her video installation «How to sleep among wolves», Luzia Hürzeler subverts the distinction between carrying something out and the ability to imagine it. As in the double meaning of the work’s title, an overlapping between instruction and question persists in the videos. For example, the artist’s wish to sleep among wolves inserts itself unremarked – as though it could come true in this way – into the stories told by a zoo employee (Othmar Röthlin), it links images of the sleeping artist with those of sleeping wolves and it produces the vision that a realistic sculpture of the artist could one day be placed in a zoo’s wolf enclosure.
The division between imagination and realisation is also called into question by reassigning traditional object-subject relationships. The fact that the artist herself becomes model to a sculptor (Rudolf Rempfler) causes a shift in the constellation of creator, model and figure, because as model for a sleeping figure she dreams about the realisation of her own work and, when she wakes up, her different roles catch up with her. And not least – she places herself in a position comparable to that of wolves in a zoo: The animals are, of course, also exhibited objects and parts of a model that is meant to make zoo visitors develop a mental image of their natural habitat.
Deutsch
Mit ihrer Videoinstallation «How to sleep among wolves» bringt Luzia Hürzeler die Unterscheidung von Ausführung und Einbildungskraft ins Wanken. Wie in dem zweideutigen Titel der Arbeit, bleibt auch in den Videos die Überlagerung von Anweisung und Frage präsent. Der Wunsch der Künstlerin, unter Wölfen schlafen zu wollen, fügt sich etwa – als ob er dadurch wahr werden könne – unbemerkt in die Erzählungen eines Zoomitarbeiters (Othmar Röthlin), verbindet Bilder von der schlafenden Künstlerin mit denen von schlafenden Wölfen oder bringt die Vision hervor, eine realistische Skulptur der Künstlerin könne eines Tages in einer zoologischen Wolfsanlage platziert werden.
Die Trennung von Imagination und Verwirklichung wird auch durch eine Umverteilung klassischer Objekt-Subjekt-Beziehungen hinterfragt. Dass die Künstlerin selbst zum Modell eines Bildhauers (Rudolf Rempfler) wird, verschiebt die Konstellation von Schöpfer, Modell und Figur. Denn als Modell für eine schlafende Figur träumt sie die Realisierung ihrer eigenen Arbeit und wird beim Erwachen von ihren unterschiedlichen Rollen eingeholt. Nicht zuletzt begibt sie sich auch in eine den Wölfen im Zoo vergleichbare Position: Die Tiere sind ja ebenfalls Ausstellungsobjekte und Teil eines Modells, nach dessen Anschauung sich der Zoobesucher eine Vorstellung ihres natürlichem Umfelds bilden soll.
(extract from: Johanne Mohs, exhibition text for «How to sleep among wolves I», Galerie Gisèle Linder)